22 lut 2012

Jak robiłam cudaka

W odpowiedzi na prośby zamieszczone w komentarzach  naszkicuję Wam jak robiłam cudaka.
Jak zwykle nie będzie to dokładny opis/przepis tylko kilka wskazówek i podpowiedzi jak można zmienić Dahlie żeby przypominała moją wersję.

Od razu zaznaczę, nie proście mnie o udostępnienie wzoru. Można go kupić w sieci.

Załóżmy, że ażurowy kwadrat jest gotowy i akurat tak się składa, ze jego szerokość odpowiada szerokości naszych pleców.
Na jednym z boków, nie ma znaczenia którym, wszystkie są takie same odkładamy na drut pomocniczy środkowe oczka. U mnie to były oczka między płatkami. Następnie zamykałam oczka jak na podkrój szyi, symetrycznie z obu stron.
Pozostałe oczka odłożyłam. To będą ramiona tyłu swetra.

Teraz będziemy przerabiać sweter na trzech pozostałych bokach równocześnie.
Tam gdzie dorabiałam podkrój szyi, po bokach nie ma oczek, jest zwykły brzeg robótki. W tym miejscu należy nabrać oczka. Można użyć dodatkowej nitki,można nabrać oczka bezpośrednio z brzegu.
Teraz robimy miejsce na przyszłe rękawy. W tym celu kontrastową nitką przerabiamy ilość oczek odpowiadającą wysokości "dziury" na rękaw (2 rzędy). Rękawy są dwa to i miejsca muszą być dwa, po jednym z każdej strony robótki. Następnie zaczynamy robić przody i dół swetra. Na dole w narożnikach dobieramy oczka po jednym przed i za oczkiem środkowym. One będą kontynuacją wzoru, nie da się ich przegapić. Dziergamy sobie tak w tą i z powrotem oglądając telewizję, bo to długa i monotonna robota będzie. Jedyne na co trzeba uważać to to, żeby ilość rzędów odpowiadała ilości odłożonych oczek na ramionach. Te odłożone wcześniej oczka z tym brzegiem który teraz powstaje trzeba będzie zszyć. To będą ramiona swetra. Przerabiamy nadal te długie rzędy zastanawiając się jak głęboki chcemy mieć dekolt. Formowanie dekoltu z przodu w tym przypadku polega na zamykaniu oczek leżących na brzegu robótki.
Mój sweter ma już szerokość odpowiadającą obwodowi klatki piersiowej, ale niestety nie ma szerokości odpowiadającej obwodowi bioder. Hm, jakiś pomysł? Oczywiście, od czego są skrócone rzędy? W moim swetrze skrócone rzędy mam zastosowane od talii. Ten kawałek na dole swetra, między ostatnim widocznym narzutem a plisą robioną francuzem, to to co powstało dzięki skróconym rzędom. Dzięki nim, mogę zapiąć sweter nie tylko w biuście ale i w biodrach.

Postaram się pstryknąć fotki i przynajmniej część opisu pokazać na swetrze.

Teraz rękawy. Ostrożnie wypruć kontrastową nitkę. Uwolnione oczka nabrać na drut. I mamy dziury na rękawy. Teraz albo na jednym drucie z żyłką albo na 5 skarpetkowych robimy rękaw wg uznania. Kto lubi prosty niech leci na prosto, to lubi zwężany niech sobie zwęża. U mnie jest zwężany.

Pamiętajcie o dziurkach na guziki :)

Uprać, napiąć, nosić :)

Powodzenia... (będzie chyba bardzo potrzebne, żeby cokolwiek z tego zrozumieć)

Zrobiłam rysunek, "zdolniacha" ze mnie niesamowita. W GIMPie, bez myszki ;)

 Najpierw czarny kwadrat, to ażurowe plecy. Potem na czerwono dorobione ramiona tyłu, niebieskie kreski to nabierane oczka, na zielono kontrastowa nitka przy pomocy której robimy dziury na rękawy, na różowo przody swetra a na fioletowo skrócone rzędy aby poszerzyć dół.
Widzicie, jakie to proste :D

9 komentarzy :

Mao pisze...

Dzięki Ci dobra kobieto.

Wzór na Dahlię posiadam od dawna ,ale nie wiedziałam gdzie te skrócone rzędy ,ale dzięki rysunkowi wszystko jasne ;0)

Ni tylko po proszę jeszcze czasu z gumy i biorę się do roboty ;0)))

apeico pisze...

Wielkie dzięki za wskazówki. Na pewno do nich zajrzę, jak tylko zacznę robić swoją wersję. Mam nadzieję, że przebrnę przez ażur, a szczególnie jego początek:)

persjanka pisze...

kawal dobrej roboty..mysle,ze opis jest w miare czytelny...oczywiscie dla tych co maja jakies pojecie...pozdrawiam ania

malagosia pisze...

nie mam pojęcia o drutach, kocham szydełko, ale sweterek jest piękny.Zapraszam na mój blok

Deilephila pisze...

Wszystkiego Dobrego z okazji Dnia Kobiet:D

Robótki Marleny pisze...

Sweterek piękny i kolorek mój ale dlaczego od razu cudak, po prostu kawał dobrej roboty

nietylkoSZALenstwo pisze...

dzięki za kurs ;) spokojnych Świąt ;))) pozdrawiam serdecznie A.

milabydgoszcz pisze...

Zdrowyci i spokojnych Świąt !

Anonimowy pisze...

Ten sweterek jest FANTASTYCZNY! Czy robisz tez na zamowienie?
Pozdrawiam anja

¾