20 lis 2007

Jak zrobić skarpetki


SKARPETKI kurs


Proszę, zanim zaczniecie czytać, weźcie do rąk druty i włóczkę.

Może się okazać, że tylko w ten sposób zrozumiecie o co w tym chodzi.

I. GÓRNA CZĘŚĆ

Na druty nabrać odpowiednią ilość oczek. Rozdzielić na 2 druty.

po prostu przełożyć oczka na drugi drut, bez przerabiania

Następnie zamknąć robótkę w kółko.

Tak wygląda połowa przerobionego rzędu.

Teraz należy puścić drut na którym jest ten rząd i zaczać przerabianie na drugiej parze drutów.

Tak przerabiamy część górną aż do osiągnięcia zamierzinej wysokości.


Moja skarpetka osiągnęła już wymagana wysokość :) Zabieramy sie za pięte.

II. PIĘTA

Zaczynamy przerabiać robótkę tylko na jednej parze drutów. Wysokość to nasza wysokość pięty.

tak to wygląda z boku:

Zaokrąglenie pięty:

Oczka znajdujące się na drucie podzielić na 3 części. Należy zwrócić uwagę aby liczba oczek części pierwszej i trzeciej była taka sama. Oznaczyć pierwsze i ostatnie oczko części środkowej.

*Przerabiać oczka prawe do drugiego zaznaczenia, oznaczone oczko przerobić razem z następnym oczkiem jako oczka przeciągnięte. Odwrócić robótkę i pierwsze oczko zdjąć jak do przerobienia na lewo. przerabiać oczka lewe do pierwszego oznaczenia. Oznaczone oczko przerobić na lewo razem z następnym oczkiem. Następnie odwrócić robótkę i pierwsze oczko zdjąć jak do przerobienia na prawo. Odejmowanie powtarzać od * tak długo aż wszystkie oczka pierwszej i trzeciej części będą zakończone.


Następnie należy nabrać na drut oczka z boków pięty. Tak jak na powyższym zdjęciu.

W tym momencie do pracy wraca drugi drut. Zaczynamy robić klin

III. KLIN

W celu wykonania klina należy w co drugim rzędzie przerabiać dwa pierwsze oczka razem na prawo a dwa ostatnie jako oczka przeciągnięte (zdjąć pierwsze oczko jak do przerobienia na prawo, przerobić następne na prawo i przeciągnąć na nie oczko wcześniej zdjęte) Odejmowanie oczek robimy do momentu, aż na drucie pozostanie wyjściowa liczba oczek. Wyjściowa czyli tyle ile było zanim zaczęłyśmy robić piętę.

Pamiętamy, że od momenty nabrania oczek pracujemy w okrążeniach, raz na jednej raz na drugiej parze drutów.


IV STOPA

Przerabiamy w okrążeniach na wymaganą długość stopy.

Moja skarpetka ma taką stopę:

skarpetka

Kolejną częścią są palce.

V. PALCE

W mojej skarpetce odejmowałam oczka w każdym rzędzie. Są szkoły które polecają robić to w co drugim rzędzie. Wg mnie trzeba to samodzielnie dostosować do swojej skarpetki.

W tym celu przerabiamy razem 2 i 3 oczko od początku rzędu jako oczko przeciągnięte i 3 i 4 oczko od końca rzędu jako 2 oczka razem na prawo. Tak postępujemy z oczkami na obu drutach.

Powstanie nam piękny czubek skarpetki.

Pozostałe oczka zaszywamy wg własnego uznania. Ja zamykam oczka na lewej stronie. Przerabiam 2 oczka leżące na przeciwko siebie na drutach jak przy zakańczaniu pojedyńczego brzegu. Można to zrobić igłą. Jak kto woli.

Teraz pozostaje mi mieć nadzieję, że cokolwiek zrozumiałyście z tego obrazkowego kursu robienia skarpetki :)

Moja wygląda tak:

gotowa skarpetka

17 komentarzy :

Koroneczka pisze...

Dziunia, jesteś genialna! :))) Zrozumiałam nawet nie mając jeszcze drutów w rękacha ale zaraz to zrobię! Dzięki! :)))

ameise80 pisze...

Rewelacyjnie!!! ja jestem wzrokowcem i opisy nic mi nie mówiły a u Ciebie zobaczyłam o co biega i już lecę próbować... :)
http://ameise.blox.pl

wiewiórka pisze...

Ile zdjęć! wygląda bardzo przejrzyście, zaraz będę próbować wcielić to w życie - robię pierwsze w życiu skarpetki i Twój kurs napewno mi pomoże pokonać piętę i resztę :)
Tyle, ze ja z pięcioma drutami walczę, ale jakoś idzie ;)

pozdrawiam serdecznie i równie serdecznie dziękuję za ten kurs skarpetkowy,

wiewiórka

jusia pisze...

Mój Brat ostatnio probowal robic na drutach skarpetki ale nie ogarnia ja lubie szydelko i nim sobie radze ale strona ciekawa dziekuje

Adrianna pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Anonimowy pisze...

jest super. już próbuje. Zrobie takie tacie tylko większe:)

Tofalaria pisze...

Dziękuję za ten kursik. Dzięki niemu po 30 latach lęku przed robieniem skarpetek zrobiłam pierwszą parę ;) Wyszły niesamowicie i idealnie dopasowane. Aż szkoda, że nie dla mnie. Dla siebie zrobię kolejne. Z tym, ze robię na 5 drutach, bo tak mi łatwiej. Jeszcze raz dzięki!

niteczkowyczar pisze...

TBardzo przejrzysty tutorial :) wielkie dzięki może wreszcie zrobię pierwszą parę skarpet :)

niteczkowyczar pisze...

Wyrabiam piętę i utknełam :( podzieliłam oczka na 3 części. Mam 7, 6, 7 oczek. Przerobiłam pierwszą czesc na prawo. odwracam robotkę i zanic nie romumiem o co idzie z tym robieniem dalej. Właśnie odbyło się 2 prócie :( chyba zachwaliłam za wczesnie kursik

niteczkowyczar pisze...

Wyrabiam piętę i utknełam :( podzieliłam oczka na 3 części. Mam 7, 6, 7 oczek. Przerobiłam pierwszą czesc na prawo. odwracam robotkę i zanic nie romumiem o co idzie z tym robieniem dalej. Właśnie odbyło się 2 prócie :( chyba zachwaliłam za wczesnie kursik

Dziunia pisze...

Niteczkowyczar! Zupełnie nie rozumiem czego nie rozumiesz.
A prucie pisze się przez "u".

niteczkowyczar pisze...

Już wszystko jasne. Wiem, jak się pisze. Niestety czasem mój stary komputer robi mi różne psikusy z klawiaturą i najczęściej dotyczy to polskich znaków. Swoje dzieło zamieszczam na blogu oraz wklejam link do bloga autorki. Rozpiskę krok po kroku - zamieszczam po swojemu - by pamiętać, jak za miesiąc wezmę druty do ręki. Jeśli autorka ma coś przeciwko, by polecać jej stronę - proszę o info.

Anonimowy pisze...

Przeczytałam 2 razy. Wygląda ciekawie i co najważniejsze prosto.
Może zdobędę sie na odwagę i zacznę robić jak tylko skończę prace na kiermasz świąteczny. Mam nadzieję, że w razie problemów będę mogła skorzystać z Twojej podpowiedzi.
Dziękuję, że zechciałaś podzielić sie swoja wiedzą. Pozdrowienia - Izabela

Anonimowy pisze...

jaki rozmiar drutów użyć? 2mm, 2,5mm, czy może 6mm? jaka najlepiej długość żyłki do tych skarpet- 80 czy 35 mm? i lepiej bambusowe, czy teflonowe? proszę o szybką odpowiedź;-)

Anonimowy pisze...

dobra robota

spi rit pisze...

Dziergasz skarpetki dokladnie jak ja :)

Anonimowy pisze...

nwm jaki czeba ale się nie przejmujcie jak coś nie wyjdzie prubujcie od nowa

¾